onsdag den 11. december 2013

Æbleskiver uden mel & sukker

2 søndag i advent ville jeg have noget at hygge mig med som jeg forbinder med advent. Da jeg var barn fik vi altid æbleskiver til advent, men da jeg ikke spiser stivelse eller sukker måtte jeg finde på en look a like æbleskiver, jeg fandt en opskrift på pco-liv.dk. De er faktisk helt okay. 
så skal der laves æbleskiver













Ingredienser til 10 stk
2 æg
1 dl mælk
1 spsk sukrin gold
40 g smør + ekstra til stegning
1 dl mandelmel fra funktionel mad
1/2 tsk vaniljeplver
1/2 tsk kardemomme
3 æbler

Normalt spiser jeg ikke frigt af hensyn til mit blodsukker, hvis jeg endelig gør er det bær, men nogen få gange gør jeg en undtagelse og her var en af  dem 

Pisk æg med mælk & skring gold. Smelt smør og tilsæt det. Tilsæt alle de tørre ingredienser og lad dejen hvile, så alle fibrene fra mandelmelet suger væsken til sig.

Skære æbler i tynde skiver på tværs og skær kernehuset ud, så du har en flok æbleringe.

Nu skal du fedte den tykke dej rundt om æbleskiverne. det griser lidt, men er det værd. Steg æbleskiverne med dejen på i masser af smør på panden, og vend dem forsigtigt, da de nemt kan gå i stykker. Wupti så er der skønne æbleskiver, jeg serveret dem med sukkerfri marmelade, men det er jo kun fantersien der sætter grænser. 
nedenfor er der billeder så du kan se hvordan jeg gjorde. 











2. søndag i advent hygge

Ingen kommentarer:

Send en kommentar